1949. évi XX. törvény
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA
A többpártrendszert, a parlamenti demokráciát és a szociális
piacgazdaságot megvalósító jogállamba való békés politikai átmenet
elősegítése érdekében az Országgyűlés - hazánk új Alkotmányának elfogadásáig
- Magyarország Alkotmányának szövegét a következők szerint állapítja meg:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. § Magyarország: köztársaság.
2. § (1) A Magyar Köztársaság független,
demokratikus jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül
gyakorolja.
(3) Senkinek a tevékenysége sem irányulhat a hatalom
erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg kizárólagos
birtoklására. Az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton mindenki jogosult
és egyben köteles fellépni.
2/A. § (1) A Magyar Köztársaság az
Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi
szerződés alapján - az Európai Uniót, illetőleg az Európai
Közösségeket (a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből
fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig
- egyes, Alkotmányból eredő hatásköreit a többi tagállammal közösen
gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás megvalósulhat önállóan, az Európai Unió
intézményei útján is.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés
megerősítéséhez és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
3. § (1) A Magyar Köztársaságban a
pártok az Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett
szabadon alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.
(2) A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában és
kinyilvánításában.
(3) A pártok közhatalmat közvetlenül nem gyakorolhatnak. Ennek
megfelelően egyetlen párt sem irányíthat semmiféle állami szervet. A
pártok és a közhatalom szétválasztása érdekében törvény határozza meg azokat a
tisztségeket, közhivatalokat, amelyeket párt tagja vagy tisztségviselője
nem tölthet be.
4. § A szakszervezetek és más
érdekképviseletek védik és képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok és
a vállalkozók érdekeit.
5. § A Magyar Köztársaság állama
védi a nép szabadságát és hatalmát, az ország függetlenségét és területi
épségét, valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait.
6. § (1) A Magyar Köztársaság
elutasítja a háborút, mint a nemzetek közötti viták megoldásának eszközét, és
tartózkodik a más államok függetlensége vagy területi épsége ellen irányuló
erőszak alkalmazásától, illetőleg az erőszakkal való fenyegetéstől.
(2) A Magyar Köztársaság együttműködésre törekszik a világ
valamennyi népével és országával.
(3) A Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain kívül
élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal való
kapcsolatuk ápolását.
(4) A Magyar Köztársaság az európai népek szabadságának, jólétének
és biztonságának kiteljesedése érdekében közreműködik az európai egység
megteremtésében.
7. § (1) A Magyar Köztársaság
jogrendszere elfogadja a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait,
biztosítja továbbá a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső
jog összhangját.
(2)
7/A. § (1) Általánosan kötelező
magatartási szabályt az Alkotmányban megjelölt, jogalkotó hatáskörrel
rendelkező szerv által kiadott jogszabály állapíthat meg.
(2) Jogszabály a törvény, a kormányrendelet, a Magyar Nemzeti Bank
elnökének rendelete, a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendelet, a
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének rendelete, a Nemzeti Média-
és Hírközlési Hatóság elnökének rendelete és az önkormányzati rendelet.
Jogszabály továbbá a Honvédelmi Tanács rendkívüli állapot idején és a
köztársasági elnök szükségállapot idején kibocsátott rendelete.
(3) A jogszabályt a Magyar Köztársaság hivatalos lapjában ki kell
hirdetni. Az önkormányzati rendelet, a Honvédelmi Tanács, a köztársasági elnök
és a Kormány 35. § (3) bekezdés szerinti rendelete kihirdetésének szabályait a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény eltérően is megállapíthatja.
(4) A jogalkotásról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
8. § (1) A Magyar Köztársaság
elismeri az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek
tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog
lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
(3)
(4) Rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet idején
az alapvető jogok gyakorlása - az 54-56. §-ban, az 57. § (2)-(4)
bekezdésében, a 60. §-ban, a 66-69. §-ban és a 70/E. §-ban megállapított
alapvető jogok kivételével - felfüggeszthető vagy korlátozható.
9. § (1) Magyarország gazdasága
olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és
egyenlő védelemben részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás jogát
és a gazdasági verseny szabadságát.
10. § (1) A magyar állam tulajdona
nemzeti vagyon.
(2) Az állam kizárólagos tulajdonának, valamint kizárólagos
gazdasági tevékenységének körét törvény határozza meg.
11. § Az állam tulajdonában álló
vállalatok és gazdálkodó szervezetek a törvényben meghatározott módon és
felelősséggel önállóan gazdálkodnak.
12. § (1) Az állam támogatja az
önkéntes társuláson alapuló szövetkezeteket, elismeri a szövetkezetek
önállóságát.
(2) Az állam tiszteletben tartja az önkormányzatok tulajdonát.
13. § (1) A Magyar Köztársaság
biztosítja a tulajdonhoz való jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen és azonnali
kártalanítás mellett lehet.
14. § Az Alkotmány biztosítja az
öröklés jogát.
15. § A Magyar Köztársaság védi a
házasság és a család intézményét.
16. § A Magyar Köztársaság különös
gondot fordít az ifjúság létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi
az ifjúság érdekeit.
17. § A Magyar Köztársaság a
rászorulókról kiterjedt szociális intézkedésekkel gondoskodik.
18. § A Magyar Köztársaság elismeri
és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.
II. fejezet
Az Országgyűlés
19. § (1) A Magyar Köztársaság
legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti szerve az Országgyűlés.
(2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét, meghatározza a
kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság
Alkotmányát;
b) törvényeket alkot;
c) meghatározza az ország
társadalmi-gazdasági tervét;
d) megállapítja az államháztartás
mérlegét, jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását;
e) dönt a Kormány programjáról;
f) megköti a Magyar Köztársaság
külkapcsolatai szempontjából kiemelkedő fontosságú nemzetközi
szerződéseket;
g) dönt a hadiállapot
kinyilvánításáról és a békekötés kérdéséről;
h) hadiállapot vagy idegen hatalom
fegyveres támadásának közvetlen veszélye (háborús veszély) esetén kihirdeti a
rendkívüli állapotot, és Honvédelmi Tanácsot hoz létre;
i) az alkotmányos rend
megdöntésére vagy a hatalom kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres
cselekmények, továbbá az élet- és vagyonbiztonságot tömeges méretekben
veszélyeztető, fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos
erőszakos cselekmények, elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén (a
továbbiakban együtt: szükséghelyzet) szükségállapotot hirdet ki;
j) az Alkotmányban meghatározott
esetek kivételével dönt a Magyar Honvédség országon belüli vagy külföldi
alkalmazásáról, külföldi fegyveres erők magyarországi, vagy az ország
területéről kiinduló alkalmazásáról, valamint a Magyar Honvédség külföldi,
illetve a külföldi fegyveres erők magyarországi állomásozásáról;
k) megválasztja a Köztársaság
elnökét, a miniszterelnököt, az Alkotmánybíróság tagjait, az országgyűlési
biztosokat, az Állami Számvevőszék elnökét és alelnökeit, a
Legfelsőbb Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt;
l) a Kormány javaslatára
feloszlatja azt a tanácsot, amelynek működése az Alkotmánnyal ellentétes;
m) közkegyelmet gyakorol;
n) külső fegyveres támadás
veszélye esetén vagy szövetségi kötelezettség teljesítése érdekében
meghatározott időre kihirdeti (meghosszabbítja) a megelőző
védelmi helyzetet, és felhatalmazza a Kormányt a szükséges intézkedések
megtételére.
(4) A (3) bekezdés g),
h) és i) pontjában meghatározott
döntéshez az országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata
szükséges.
(5)
(6) A (3) bekezdés j) és n) pontja szerinti döntéshez a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata
szükséges.
19/A. § (1) Ha az Országgyűlés e
döntések meghozatalában akadályoztatva van, a köztársasági elnök jogosult a
hadiállapot kinyilvánítására, a rendkívüli állapot kihirdetésére és a
Honvédelmi Tanács létrehozására, továbbá a szükségállapot kihirdetésére.
(2) Az Országgyűlés e döntések meghozatalában akkor van
akadályoztatva, ha nem ülésezik, és összehívása az idő rövidsége, továbbá
a hadiállapotot, a rendkívüli állapotot vagy a szükségállapotot kiváltó
események miatt elháríthatatlan akadályba ütközik.
(3) Az akadályoztatás tényét, továbbá a hadiállapot
kinyilvánításának, a rendkívüli állapot vagy a szükségállapot kihirdetésének
indokoltságát az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a
miniszterelnök együttesen állapítja meg.
(4) Az Országgyűlés a hadiállapot, a rendkívüli állapot vagy
a szükségállapot kihirdetésének az indokoltságát az akadályoztatásának
megszűnése utáni első ülésén felülvizsgálja, és dönt az alkalmazott
intézkedések jogszerűségéről. E döntéshez az országgyűlési
képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
19/B. § (1) Rendkívüli állapot idején a
Honvédelmi Tanács dönt
a) a Magyar Honvédség országon
belüli, vagy külföldi alkalmazásáról, békefenntartásban való
részvételéről, külföldi hadműveleti területen végzett humanitárius
tevékenységéről, valamint külföldi állomásozásáról,
b) a külföldi fegyveres erők
magyarországi, vagy az ország területéről kiinduló alkalmazásáról, illetve
magyarországi állomásozásáról,
c) a külön törvényben
meghatározott rendkívüli intézkedések bevezetéséről.
(2) A Honvédelmi Tanács elnöke a köztársasági elnök, tagjai: az
Országgyűlés elnöke, az Országgyűlésben képviselettel rendelkező
pártok képviselőcsoportjainak vezetői, a miniszterelnök, a
miniszterek és tanácskozási joggal a Honvéd Vezérkar főnöke.
(3) A Honvédelmi Tanács gyakorolja:
a) az Országgyűlés által rá
átruházott jogokat,
b) a köztársasági elnök jogait,
c) a Kormány jogait.
(4) A Honvédelmi Tanács rendeletet alkothat, ebben egyes törvények
alkalmazását felfüggesztheti, illetőleg törvényi rendelkezésektől
eltérhet, továbbá egyéb különleges intézkedéseket hozhat, az Alkotmány
alkalmazását azonban nem függesztheti fel.
(5) A Honvédelmi Tanács rendelete a rendkívüli állapot megszűnésével
hatályát veszti, kivéve ha az Országgyűlés a rendelet hatályát
meghosszabbítja.
(6) Az Alkotmánybíróság működése rendkívüli állapot idején
sem korlátozható.
19/C. § (1) A szükségállapot
kihirdetésekor az Országgyűlés akadályoztatása esetén a köztársasági elnök
dönt a Magyar Honvédség 40/B. § (2) bekezdése szerinti felhasználásáról.
(2) A szükségállapot idején a külön törvényben megállapított
rendkívüli intézkedéseket rendeleti úton a köztársasági elnök vezeti be.
(3) A köztársasági elnök a bevezetett rendkívüli
intézkedésekről haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlés elnökét.
A szükségállapot idején az Országgyűlés - akadályoztatása esetén az
Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága - folyamatosan ülésezik. Az
Országgyűlés, illetőleg az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága a
köztársasági elnök által bevezetett rendkívüli intézkedések alkalmazását felfüggesztheti.
(4) A rendeleti úton bevezetett rendkívüli intézkedések harminc
napig maradnak hatályban, kivéve ha hatályukat az Országgyűlés -
akadályoztatása esetén az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága -
meghosszabbítja.
(5) A szükségállapotra egyébként a rendkívüli állapotra vonatkozó
szabályokat kell alkalmazni.
19/D. § A rendkívüli állapot és a
szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályokról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
19/E. § (1) Külső fegyveres
csoportoknak Magyarország területére történő váratlan betörése esetén a
támadás elhárítására, illetőleg az ország területének a honi és
szövetséges légvédelmi és repülő készültségi erőkkel való
oltalmazására, az alkotmányos rend, az élet- és vagyonbiztonság, a közrend és a
közbiztonság védelme érdekében a Kormány a köztársasági elnök által jóváhagyott
védelmi terv szerint - a támadással arányos és erre felkészített erőkkel -
a szükségállapot vagy a rendkívüli állapot kihirdetésére vonatkozó döntésig
azonnal intézkedni köteles.
(2) A Kormány az (1) bekezdés alapján megtett intézkedéséről
haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlést, a köztársasági elnököt a
további intézkedések megtétele érdekében.
(3) A Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokról
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
20. § (1) Az országgyűlési
képviselők általános választását - az Országgyűlés feloszlása vagy
feloszlatása miatti választás kivételével - az előző
Országgyűlés megválasztását követő negyedik év április vagy május
hónapjában kell megtartani.
(2) Az országgyűlési képviselők tevékenységüket a köz
érdekében végzik.
(3) Az országgyűlési képviselőt - az országgyűlési
képviselők jogállásáról szóló törvényben szabályozottak szerint - mentelmi
jog illeti meg.
(4) Az országgyűlési képviselőt a függetlenségét
biztosító javadalmazás illeti meg. Az országgyűlési képviselők
javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(5) A képviselő nem lehet köztársasági elnök, az
Alkotmánybíróság tagja, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, az
Állami Számvevőszék elnöke, alelnöke és számvevője, bíró, ügyész,
közigazgatási szerv alkalmazottja - a Kormány tagja, az államtitkár és a
kormánymegbízott kivételével -, továbbá a Magyar Honvédség és a rendvédelmi
szervek hivatásos állományú tagja. Törvény az összeférhetetlenség egyéb eseteit
is megállapíthatja.
(6) Az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló
törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
20/A. § (1) Az országgyűlési
képviselő megbízatása megszűnik:
a) az Országgyűlés
működésének befejezésével,
b) a képviselő halálával,
c) az összeférhetetlenség
kimondásával,
d) lemondással,
e) a választójog elvesztésével.
(2) Az összeférhetetlenség kimondásáról az Országgyűlés a
jelen lévő képviselők kétharmadának szavazatával határoz.
(3) A képviselő az Országgyűléshez intézett
nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A lemondás érvényességéhez az
Országgyűlés elfogadó nyilatkozata nem szükséges.
21. § (1) Az Országgyűlés
elnököt, alelnököket és jegyzőket választ tagjai sorából.
(2) Az Országgyűlés állandó bizottságokat alakít tagjaiból,
és bármely kérdés megvizsgálására bizottságot küldhet ki.
(3) Az országgyűlési bizottságok által kért adatokat mindenki
köteles a rendelkezésükre bocsátani, illetőleg köteles előttük
vallomást tenni.
22. § (1) Az Országgyűlés
évenként két rendes ülésszakot tart: minden év február elsejétől június
tizenötödikéig, illetve szeptember elsejétől december tizenötödikéig.
(2) Az Országgyűlés alakuló ülését - a választást követő
egy hónapon belüli időpontra - a köztársasági elnök hívja össze; egyébként
az Országgyűlés ülésszakának és ezen belül az egyes üléseknek az
összehívásáról az Országgyűlés elnöke gondoskodik.
(3) A köztársasági elnök, a Kormány, vagy a képviselők
egyötödének írásbeli kérelmére az Országgyűlést rendkívüli ülésszakra vagy
rendkívüli ülésre össze kell hívni. A kérelemben az összehívás indokát, továbbá
a javasolt időpontot és napirendet meg kell jelölni.
(4) A köztársasági elnök az Országgyűlés ülését egy ülésszak
alatt egy alkalommal - legfeljebb harminc napra - elnapolhatja.
(5) Az elnapolás tartama alatt az Országgyűlés elnöke a
képviselők egyötödének írásbeli kérelmére - a kérelem kézhezvételétől
számított nyolc napnál nem távolabbi időpontra - köteles az
Országgyűlést összehívni.
23. § Az Országgyűlés ülései
nyilvánosak. A köztársasági elnök, a Kormány, továbbá bármely képviselő
kérelmére az Országgyűlés a képviselők kétharmadának a szavazatával
zárt ülés tartását is elhatározhatja.
24. § (1) Az Országgyűlés akkor
határozatképes, ha a képviselőknek több, mint a fele jelen van.
(2) Az Országgyűlés a határozatait a jelen lévő
képviselők több, mint a felének szavazatával hozza.
(3) Az Alkotmány megváltoztatásához, valamint az Alkotmányban
meghatározott egyes döntések meghozatalához az országgyűlési
képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
(4) Az Országgyűlés a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott Házszabályban állapítja
meg működésének szabályait és tárgyalási rendjét.
(5)
25. § (1) Törvényt a köztársasági
elnök, a Kormány, minden országgyűlési bizottság és bármely
országgyűlési képviselő kezdeményezhet.
(2) A törvényhozás joga az Országgyűlést illeti meg.
(3) Az Országgyűlés által elfogadott törvényt az
Országgyűlés elnöke aláírja, majd megküldi a köztársasági elnöknek.
26. § (1) A köztársasági elnök a
megküldött törvényt annak kézhezvételétől számított tizenöt napon - az
Országgyűlés elnökének sürgősségi kérelmére öt napon - belül aláírja,
és elrendeli annak kihirdetését.
(2) Ha a köztársasági elnök a törvénnyel vagy annak valamelyik
rendelkezésével nem ért egyet, azt aláírás előtt az (1) bekezdésben
említett határidőn belül megfontolás végett, észrevételeinek közlésével
visszaküldheti az Országgyűlésnek.
(3) Az Országgyűlés a törvényt újra megtárgyalja és
elfogadásáról ismét határoz. Az Országgyűlés elnöke által ezt
követően megküldött törvényt a köztársasági elnök öt napon belül köteles
aláírni és elrendelni annak kihirdetését.
(4) A köztársasági elnök a törvényt aláírás előtt az (1)
bekezdésben említett határidőn belül véleményezésre megküldi az
Alkotmánybíróságnak, ha annak valamelyik rendelkezését alkotmányellenesnek
tartja.
(5) Ha az Alkotmánybíróság - soron kívüli eljárásban - az
alkotmányellenességet megállapítja, a köztársasági elnök a törvényt az
Országgyűlésnek visszaküldi, egyébként öt napon belül köteles a törvényt
aláírni és elrendelni annak kihirdetését.
(6) A népszavazásra bocsátott törvényt a köztársasági elnök csak
akkor írja alá, ha azt a népszavazás megerősítette.
27. § Az Országgyűlés tagjai az
állampolgári, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosaihoz, az Állami Számvevőszék elnökéhez, a legfőbb ügyészhez és
a Magyar Nemzeti Bank elnökéhez kérdést, a Kormányhoz és a Kormány bármely
tagjához interpellációt és kérdést intézhetnek a feladatkörükbe tartozó minden
ügyben.
28. § (1) Az Országgyűlés
megbízatása az alakuló ülésével kezdődik.
(2) Az Országgyűlés kimondhatja feloszlását megbízatásának
lejárta előtt is.
(3) A köztársasági elnök a választások kitűzésével
egyidejűleg feloszlathatja az Országgyűlést, ha
a) az Országgyűlés -
ugyanazon Országgyűlés megbízatásának idején - tizenkét hónapon belül
legalább négy esetben megvonja a bizalmat a Kormánytól, vagy
b) a Kormány megbízatásának
megszűnése esetén a köztársasági elnök által miniszterelnöknek javasolt
személyt az első személyi javaslat megtételének napjától számított negyven
napon belül nem választja meg.
(4)
(5) Az Országgyűlés feloszlatása előtt a köztársasági
elnök köteles kikérni a miniszterelnöknek, az Országgyűlés elnökének és az
Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok
képviselőcsoportjai vezetőinek véleményét.
(6) Az Országgyűlés feloszlásától vagy feloszlatásától
számított három hónapon belül új Országgyűlést kell választani.
(7) Az Országgyűlés működése az új Országgyűlés
alakuló üléséig tart.
28/A. § (1) Rendkívüli állapot vagy
szükségállapot idején az Országgyűlés nem mondhatja ki a feloszlását és
nem oszlatható fel.
(2) Ha az Országgyűlés megbízatása rendkívüli állapot vagy
szükségállapot idején jár le, a megbízatás a rendkívüli állapot, illetőleg
a szükségállapot megszűnéséig meghosszabbodik.
(3) A feloszlott vagy feloszlatott Országgyűlést a
köztársasági elnök hadiállapot, háborús veszély állapota vagy szükséghelyzet
esetén ismét összehívhatja. Megbízatásának meghosszabbításáról az
Országgyűlés maga határoz.
28/B. § (1) Országos népszavazás és
népi kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés
lehet.
(2) Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
törvény elfogadásához a jelen lévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
28/C. § (1) Országos népszavazást
döntéshozatal vagy véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás
elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor.
(2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200 000
választópolgár kezdeményezésére.
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes
népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
(4) Mérlegelés alapján országos népszavazást a köztársasági elnök,
a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada vagy 100 000
választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés rendelhet el.
(5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a
költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről és illetékekről,
a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvények
tartalmáról,
b) hatályos nemzetközi
szerződésből eredő kötelezettségekről, illetve az e
kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról,
c) az Alkotmány népszavazásról,
népi kezdeményezésről szóló rendelkezéseiről,
d) az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási (- átalakítási, -megszüntetési)
kérdésekről,
e) az Országgyűlés
feloszlásáról,
f) a Kormány programjáról,
g) hadiállapot kinyilvánításáról,
rendkívüli állapot és szükségállapot kihirdetéséről,
h) a Magyar Honvédség külföldi
vagy országon belüli alkalmazásáról,
i) a helyi önkormányzat
képviselő-testületének feloszlatásáról,
j) a közkegyelem gyakorlásáról.
(6) Az ügydöntő országos népszavazás eredményes, ha az
érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele, de legalább az összes
választópolgár több mint egynegyede a megfogalmazott kérdésre azonos választ
adott.
28/D. § Országos népi kezdeményezést
legalább 50 000 választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
Országgyűlés tűzze a napirendjére. Az országos népi kezdeményezésben
megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles megtárgyalni.
28/E. § Országos népszavazás
elrendelésére irányuló állampolgári kezdeményezés esetén négy hónapig, országos
népi kezdeményezés esetén két hónapig lehet aláírást gyűjteni.
III. fejezet
A köztársasági elnök
29. § (1) Magyarország államfője
a köztársasági elnök, aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az
államszervezet demokratikus működése felett.
(2) A köztársasági elnök a Magyar Honvédség főparancsnoka.
29/A. § (1) A köztársasági elnököt az
Országgyűlés öt évre választja.
(2) Köztársasági elnökké megválasztható minden választójoggal
rendelkező magyar állampolgár, aki a választás napjáig a harmincötödik
életévét betöltötte.
(3) A köztársasági elnököt e tisztségre legfeljebb egy alkalommal
lehet újraválasztani.
29/B. § (1) A köztársasági elnök
választását jelölés előzi meg. A jelölés érvényességéhez az
Országgyűlés legalább ötven tagjának írásbeli ajánlása szükséges. A
jelölést az Országgyűlés elnökénél a szavazás elrendelése előtt kell
benyújtani. Az Országgyűlés minden tagja csak egy jelöltet ajánlhat.
Annak, aki több jelöltet ajánl, mindegyik ajánlása érvénytelen.
(2) Az Országgyűlés a köztársasági elnököt titkos szavazással
választja. A szükséghez képest többszöri szavazásnak van helye. Az első
szavazás alapján megválasztott köztársasági elnök az, aki a képviselők
kétharmadának szavazatát elnyeri.
(3) Ha az első szavazás alkalmával ezt a többséget egyik
jelölt sem nyeri el, az (1) bekezdésnek megfelelő új ajánlás alapján újból
szavazást kell tartani. A második szavazás alapján való megválasztáshoz ugyancsak
a képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(4) Ha a második szavazás alkalmával egyik jelölt sem nyerte el a
megkívánt többséget, harmadszori szavazást kell tartani. Ez alkalommal csak
arra a két jelöltre lehet szavazni, akik a második szavazás alkalmával a
legtöbb szavazatot kapták. A harmadik szavazás alapján megválasztott
köztársasági elnök az, aki - tekintet nélkül a szavazásban részt vevők
számára - a szavazatok többségét elnyerte.
(5) A szavazási eljárást legfeljebb három egymásra következő
nap alatt be kell fejezni.
29/C. § (1) A köztársasági elnököt a
korábbi elnök megbízatásának lejárta előtt legalább 30 nappal, ha pedig a
megbízatás idő előtt szűnt meg, a megszűnéstől
számított 30 napon belül kell megválasztani.
(2) Az elnökválasztást az Országgyűlés elnöke tűzi ki.
29/D. § A megválasztott köztársasági
elnök a korábbi elnök megbízatásának lejártakor, illetőleg a megbízás
idő előtti megszűnése esetén a kiírt választás eredményének
kihirdetését követő nyolcadik napon lép hivatalába; hivatalba lépését
megelőzően az Országgyűlés előtt esküt tesz.
29/E. § (1) A köztársasági elnök
átmeneti akadályoztatása esetén, vagy ha a köztársasági elnök megbízatása
valamely okból idő előtt megszűnik, az új köztársasági elnök
hivatalba lépéséig a köztársasági elnöki jogkört az Országgyűlés elnöke
gyakorolja, azzal a korlátozással, hogy törvényt az Országgyűlésnek
megfontolás végett, illetőleg az Alkotmánybíróságnak megvizsgálás céljából
nem küldhet meg, az Országgyűlést nem oszlathatja fel, és a kegyelmezés
jogával csak a jogerősen elítéltek javára élhet.
(2) A köztársasági elnök helyettesítése idején az
Országgyűlés elnöke képviselői jogait nem gyakorolhatja, és helyette
az Országgyűlés elnökének feladatát az Országgyűlés által kijelölt
alelnök látja el.
30. § (1) A köztársasági elnöki
tisztség összeegyeztethetetlen minden más állami, társadalmi és politikai
tisztséggel vagy megbízatással. A köztársasági elnök más kereső
foglalkozást nem folytathat, és egyéb tevékenységéért - a szerzői jogi
védelem alá eső tevékenységet kivéve - díjazást nem fogadhat el.
(2) A köztársasági elnök tiszteletdíjáról, kedvezményeiről és
az őt megillető költségtérítés összegéről szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
30/A. § (1) A köztársasági elnök
a) képviseli a magyar államot,
b) a Magyar Köztársaság nevében
nemzetközi szerződéseket köt, ha a szerződés tárgya a törvényhozás
hatáskörébe tartozik, a szerződés megkötéséhez az Országgyűlés
előzetes hozzájárulása szükséges,
c) megbízza és fogadja a
nagyköveteket és a követeket,
d) kitűzi az
országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek általános választását, valamint az európai parlamenti választás,
továbbá az országos népszavazás időpontját,
e) részt vehet és felszólalhat az
Országgyűlés és az országgyűlési bizottságok ülésein,
f) javaslatot tehet az
Országgyűlésnek intézkedés megtételére,
g) népszavazást kezdeményezhet,
h)
i) külön törvényben meghatározott
személy vagy szervek javaslatára kinevezi és felmenti a Magyar Nemzeti Bank
elnökét, alelnökeit, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnökét és az
egyetemi tanárokat; megbízza és felmenti az egyetemek rektorait; kinevezi és
előlépteti a tábornokokat; megerősíti tisztségében a Magyar
Tudományos Akadémia elnökét,
j) adományozza a törvényben
meghatározott címeket, érdemrendeket, kitüntetéseket és engedélyezi
viselésüket,
k) gyakorolja az egyéni
kegyelmezés jogát,
l) dönt az állampolgársági
ügyekben,
m) dönt mindazokban az ügyekben,
amelyeket külön törvény a hatáskörébe utal.
(2) A köztársasági elnöknek az (1) bekezdésében meghatározott
minden intézkedéséhez és rendelkezéséhez - az a), d), e), f) és g) pontban foglaltak kivételével - a
miniszterelnöknek vagy az illetékes miniszternek az ellenjegyzése szükséges.
31. § (1) Az elnöki megbízatás
megszűnik:
a) a megbízatás idejének
lejártával,
b) az elnök halálával,
c) a feladatkör ellátását
kilencven napon túl lehetetlenné tevő állapottal,
d) az összeférhetetlenség
kimondásával,
e) lemondással,
f) az elnöki tisztségtől való
megfosztással.
(2) Ha a köztársasági elnökkel szemben a tisztsége gyakorlása
során összeférhetetlenségi ok [30. § (1) bekezdés] merül fel, bármely
képviselő indítványára az Országgyűlés határoz az összeférhetetlenség
kimondásáról. A határozat meghozatalához a képviselők kétharmadának a
szavazata szükséges. A szavazás titkos.
(3) A köztársasági elnök az Országgyűléshez intézett
nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A lemondás érvényességéhez az
Országgyűlés elfogadó nyilatkozata szükséges. Az Országgyűlés tizenöt
napon belül kérheti a köztársasági elnököt, hogy elhatározását újból fontolja
meg. Ha a köztársasági elnök elhatározását fenntartja, az Országgyűlés a
lemondás tudomásulvételét nem tagadhatja meg.
(4) A köztársasági elnök a tisztségétől megfosztható, ha
annak gyakorlása során az Alkotmányt vagy valamely más törvényt szándékosan
megsérti.
31/A. § (1) A köztársasági elnök
személye sérthetetlen; büntetőjogi védelmét külön törvény biztosítja.
(2) A tisztsége gyakorlása során az Alkotmányt vagy valamely más
törvényt megsértő köztársasági elnökkel szemben az országgyűlési
képviselők egyötöde indítványozhatja a felelősségre vonást.
(3) A felelősségre vonási eljárás megindításához az
országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges. A
szavazás titkos.
(4) Az Országgyűlés határozatának meghozatalától
kezdődően a felelősségre vonási eljárás befejezéséig az elnök a
hatáskörét nem gyakorolhatja.
(5) A cselekmény elbírálása az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik.
(6) Ha az Alkotmánybíróság az eljárás eredményeként a
törvénysértés tényét megállapítja, a köztársasági elnököt tisztségétől
megfoszthatja.
(7)
(8)
32. § (1) Ha a köztársasági elnök
ellen a felelősségre vonási eljárás a hivatali ideje alatt a hivatali
tevékenységével összefüggésben elkövetett, büntetőjogilag üldözendő
cselekmény miatt indult, az Alkotmánybíróság eljárásában a büntető eljárás
alapvető rendelkezéseit is alkalmazni kell. A vádat az Országgyűlés
által a saját tagjai közül választott vádbiztos képviseli.
(2) A köztársasági elnök ellen egyéb cselekménye miatt
büntetőeljárást csak megbizatásának megszűnése után lehet indítani.
(3) Ha az Alkotmánybíróság a köztársasági elnök bűnösségét
szándékos bűncselekmény elkövetésében megállapítja, az elnököt a
tisztségétől megfoszthatja, s egyidejűleg a Büntető
Törvénykönyvben az adott cselekményre meghatározott bármely büntetést és
intézkedést alkalmazhatja.
IV. fejezet
Az Alkotmánybíróság
32/A. § (1) Az Alkotmánybíróság az
Alkotmányban meghatározott esetek kivételével felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel hatáskörébe utalt
feladatokat.
(2) A költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a
központi adónemekről, illetékekről és járulékokról, a vámokról,
valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvényeket az
Alkotmánybíróság akkor vizsgálhatja felül, ha az erre irányuló indítvány az
alkotmányellenesség okaként kizárólag az élethez és emberi méltósághoz való
jog, a személyes adatok védelméhez való jog, a gondolat, lelkiismeret és vallás
szabadsága, vagy a magyar állampolgársághoz kapcsolódó 69. § szerinti jogok
sérelmét jelöli meg, és nem tartalmaz egyéb okot.
(3) Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesség megállapítása esetén
megsemmisíti a törvényeket és más jogszabályokat. A költségvetésről, a
költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről, illetékekről és
járulékokról, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről
szóló törvényeket az Alkotmánybíróság akkor semmisíti meg, ha azok tartalma az
élethez és emberi méltósághoz való jogot, a személyes adatok védelméhez való
jogot, a gondolat, lelkiismeret és vallás szabadságát, vagy a magyar
állampolgársághoz kapcsolódó 69. § szerinti jogokat sérti.
(4) Az Alkotmánybíróság eljárását törvényben meghatározott
esetekben bárki kezdeményezheti.
(5) Az Alkotmánybíróság tizenegy tagját az Országgyűlés
választja. Az Alkotmánybíróság tagjaira - a képviselőcsoportok közötti
létszámarányokat is figyelembe véve - az Országgyűlésben képviselettel
rendelkező pártok képviselőcsoportjainak tagjaiból álló jelölő
bizottság tesz javaslatot. Az Alkotmánybíróság tagjainak megválasztásához az
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(6) Az Alkotmánybíróság tagjai nem lehetnek tagjai pártnak, és az
Alkotmánybíróság hatásköréből adódó feladatokon kívül politikai
tevékenységet nem folytathatnak.
(7) Az Alkotmánybíróság szervezetéről és
működéséről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
V. fejezet
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa és a nemzeti és
etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosa
32/B. § (1) Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának feladata, hogy az alkotmányos jogokkal
kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltassa,
és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezzen.
(2) A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosának feladata, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségi jogokkal kapcsolatban
tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltassa, és orvoslásuk
érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezzen.
(3) Az országgyűlési biztos eljárását törvényben
meghatározott esetekben bárki kezdeményezheti.
(4) Az állampolgári jogok, illetőleg a nemzeti és etnikai
kisebbségi jogok országgyűlési biztosait a köztársasági elnök javaslatára
az Országgyűlés a képviselők kétharmadának szavazatával választja. Az
Országgyűlés egyes alkotmányos jogok védelmére külön biztost is
választhat.
(5)
(6) Az országgyűlési biztos tevékenységének tapasztalatairól
évente beszámol az Országgyűlésnek.
(7) Az országgyűlési biztosokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
VI. fejezet
Az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Bank
32/C. § (1) Az Állami Számvevőszék
az Országgyűlés pénzügyi-gazdasági ellenőrző szerve.
Feladatkörében ellenőrzi az államháztartás gazdálkodását, ennek keretében
az állami költségvetési javaslat megalapozottságát, a felhasználások
szükségességét és célszerűségét, ellenjegyzi a költségvetés
hitelfelvételeire vonatkozó szerződéseket; előzetesen felülvizsgálja
az állami költségvetés felhasználásának a törvényességét; ellenőrzi az
állami költségvetés végrehajtásáról készített zárszámadást; ellenőrzi az
állami vagyon kezelését, az állami tulajdonban lévő vállalatok,
vállalkozások vagyonérték-megőrző és vagyongyarapító tevékenységét;
ellátja a törvénnyel hatáskörébe utalt egyéb feladatokat.
(2) Az Állami Számvevőszék ellenőrzéseit törvényességi,
célszerűségi és eredményességi szempontok szerint végzi. Az Állami
Számvevőszék az általa végzett ellenőrzésekről jelentésben
tájékoztatja az Országgyűlést. A jelentést nyilvánosságra kell hozni. Az
Állami Számvevőszék elnöke a zárszámadás ellenőrzéséről készült
jelentést a zárszámadással együtt terjeszti az Országgyűlés elé.
(3) Az Állami Számvevőszék elnökének és alelnökeinek
megválasztásához az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(4) Az Állami Számvevőszék szervezetéről és
működésének alapelveiről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
32/D. § (1) A Magyar Nemzeti Bank a
Magyar Köztársaság központi bankja. A Magyar Nemzeti Bank külön törvényben
meghatározott módon felelős a monetáris politikáért.
(2) A Magyar Nemzeti Bank elnökét a köztársasági elnök hat évre
nevezi ki.
(3) A Magyar Nemzeti Bank elnöke a bank tevékenységéről
évente beszámol az Országgyűlésnek.
(4) A Magyar Nemzeti Bank elnöke külön törvényben meghatározott
feladatkörében rendeletet bocsát ki, amely törvénnyel nem lehet ellentétes. A
Magyar Nemzeti Bank elnökét rendelet kiadásában az általa rendeletben kijelölt
alelnök helyettesítheti.
VII. fejezet
A Kormány
33. § (1) A Kormány (Kormány)
a) miniszterelnökből és
b) miniszterekből áll.
(2) A miniszterelnök a miniszterek közül rendeletben
miniszterelnök-helyettest jelöl ki.
(3) A miniszterelnököt a köztársasági elnök javaslatára az
Országgyűlés tagjai többségének szavazatával választja. A miniszterelnök
megválasztásáról, továbbá a Kormány programjának elfogadásáról az
Országgyűlés egyszerre határoz.
(4) A minisztereket a miniszterelnök javaslatára a köztársasági
elnök nevezi ki és menti fel.
(5) A Kormány a miniszterek kinevezésével alakul meg. A Kormány
tagjai a Kormány megalakulása után az Országgyűlés előtt esküt
tesznek.
33/A. § A Kormány megbízatása
megszűnik:
a) az újonnan megválasztott
Országgyűlés megalakulásával,
b) a miniszterelnök,
illetőleg a Kormány lemondásával,
c) a miniszterelnök halálával,
d) a miniszterelnök
választójogának elvesztésével,
e) a miniszterelnök
összeférhetetlenségének megállapításával, illetőleg
f) ha a 39/A. § (1) bekezdésében
foglaltaknak megfelelően az Országgyűlés a miniszterelnöktől a
bizalmat megvonja és új miniszterelnököt választ.
33/B. § A miniszter megbízatása
megszűnik:
a) a Kormány megbízatásának
megszűnésével,
b) lemondásával,
c) felmentésével,
d) halálával,
e) választójogának elvesztésével,
f) összeférhetetlenségének
megállapításával.
34. § (1) A Magyar Köztársaság
minisztériumainak felsorolását külön törvény tartalmazza.
(2) Törvény minisztérium, miniszter vagy közigazgatási szerv
megjelölésére vonatkozó rendelkezését a jelenlévő országgyűlési
képviselők több mint felének szavazatával elfogadott törvény módosíthatja.
35. § (1) A Kormány
a) védi az alkotmányos rendet,
védi és biztosítja a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezetek jogait;
b) biztosítja a törvények
végrehajtását;
c) irányítja a minisztériumok és a
közvetlenül alárendelt egyéb szervek munkáját, összehangolja tevékenységüket;
d) biztosítja a helyi
önkormányzatok törvényességi ellenőrzését;
e) biztosítja a
társadalmi-gazdasági tervek kidolgozását, gondoskodik megvalósulásukról;
f) meghatározza a tudományos és
kulturális fejlesztés állami feladatait, és biztosítja az ezek megvalósulásához
szükséges feltételeket;
g) meghatározza a szociális és
egészségügyi ellátás állami rendszerét, és gondoskodik az ellátás anyagi
fedezetéről;
h) irányítja a Magyar Honvédség és
a rendvédelmi szervek működését;
i) az élet- és vagyonbiztonságot
veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása
(a továbbiakban: veszélyhelyzet), valamint a közrend és a közbiztonság védelme
érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket;
j) közreműködik a külpolitika
meghatározásában; a Magyar Köztársaság Kormánya nevében nemzetközi
szerződéseket köt;
k) képviseli a Magyar
Köztársaságot az Európai Unió kormányzati részvétellel működő
intézményeiben;
l) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket törvény a
hatáskörébe utal;
m) a megelőző védelmi
helyzet kihirdetésének kezdeményezését követően a közigazgatás, a Magyar
Honvédség és a rendvédelmi szervek működését érintő törvényektől
eltérő intézkedéseket vezethet be; az így bevezetett intézkedések hatálya
az Országgyűlés döntéséig, de legfeljebb 60 napig tart, azokról a Kormány
a köztársasági elnököt és az Országgyűlés illetékes bizottságait
folyamatosan tájékoztatja.
(2) A Kormány a feladatkörében rendeletet bocsát ki és határozatot
hoz, amelyek törvénnyel nem lehetnek ellentétesek.
(3) Veszélyhelyzetben és megelőző védelmi helyzetben a
Kormány az Országgyűlés felhatalmazása alapján egyes törvények
rendelkezéseitől eltérő rendeleteket és intézkedéseket hozhat. A
veszélyhelyzetben és a megelőző védelmi helyzetben alkalmazható
szabályokról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(4) A Kormány - jogszabály kivételével - az alárendelt szervek
által hozott minden olyan határozatot vagy intézkedést megsemmisít,
illetőleg megváltoztat, amely törvénybe ütközik.
35/A. § (1) Az európai integrációval
összefüggő ügyekben az Országgyűlés vagy bizottságai ellenőrzési
jogkörének, az Országgyűlés és a Kormány között folytatott egyeztetésnek,
továbbá a Kormány tájékoztatási kötelezettségének részletes szabályairól a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény rendelkezik.
(2) A Kormány az Országgyűlés részére megküldi azokat a
javaslatokat, amelyek az Európai Unió kormányzati részvétellel működő
intézményeinek döntéshozatali eljárásában napirenden szerepelnek.
36. § Feladatának ellátása során a
Kormány együttműködik az érdekelt társadalmi szervezetekkel.
37. § (1) A miniszterelnök vezeti a
Kormány üléseit, gondoskodik a Kormány rendeleteinek és határozatainak
végrehajtásáról.
(2) A miniszterek a jogszabályok rendelkezéseinek és a Kormány
határozatainak megfelelően vezetik az államigazgatásnak feladatkörükbe
tartozó ágait, és irányítják az alájuk rendelt szerveket. A tárca nélküli
miniszterek ellátják a Kormány által meghatározott feladataikat.
(3) A Kormány tagja törvényben vagy kormányrendeletben kapott
felhatalmazás alapján feladatkörében eljárva, önállóan vagy más miniszter
egyetértésével rendeletet ad ki, amely törvénnyel és kormányrendelettel nem
lehet ellentétes.
38. §
39. § (1) Működéséért a Kormány
az Országgyűlésnek felelős. Munkájáról az Országgyűlésnek
rendszeresen köteles beszámolni.
(2) A Kormány tagjai a Kormánynak és az Országgyűlésnek felelősek,
tevékenységükről kötelesek a Kormánynak és az Országgyűlésnek
beszámolni. A Kormány tagjai, az államtitkárok és a kormánymegbízottak
jogállását, díjazását, továbbá felelősségre vonásuk módját törvény
szabályozza.
(3) A Kormány tagjai részt vehetnek és felszólalhatnak az
Országgyűlés ülésein.
39/A. § (1) A képviselők legalább
egyötöde a miniszterelnökkel szemben írásban - a miniszterelnöki tisztségre
jelölt személy megjelölésével - bizalmatlansági indítványt nyújthat be. A
miniszterelnökkel szemben benyújtott bizalmatlansági indítványt a Kormánnyal
szemben benyújtott bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni. Ha az indítvány
alapján az országgyűlési képviselők többsége bizalmatlanságát fejezi
ki, az új miniszterelnöknek jelölt személyt megválasztottnak kell tekinteni.
(2) Az indítvány feletti vitát és szavazást legkorábban a
beterjesztéstől számított három nap után, legkésőbb a
beterjesztéstől számított nyolc napon belül kell megtartani.
(3) A Kormány - miniszterelnök útján - bizalmi szavazást javasolhat
a (2) bekezdésben előírt határidők szerint.
(4) A Kormány - miniszterelnök útján - azt is javasolhatja, hogy
az általa benyújtott előterjesztés feletti szavazás egyben bizalmi
szavazás legyen.
(5) Ha az Országgyűlés a (3)-(4) bekezdésben foglalt esetekben
nem szavaz bizalmat a Kormánynak, a Kormány köteles lemondani.
39/B. § Ha a Kormány megbízatása
megszűnik, az új Kormány megalakulásáig a Kormány hivatalban marad, és
gyakorolja mindazokat a jogokat, amelyek a Kormányt megilletik; nemzetközi
szerződést azonban nem köthet, és rendeletet csak törvény kifejezett
felhatalmazása alapján, halaszthatatlan esetben alkothat.
39/C. § (1) Ha a miniszterelnök
megbízatása az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával vagy a
miniszterelnök, illetőleg a Kormány lemondásával szűnt meg, a
miniszterelnök az új miniszterelnök megválasztásáig ügyvezető
miniszterelnökként gyakorolja a hatáskörét, de új miniszter kinevezésére,
illetőleg miniszter felmentésére javaslatot nem tehet, és rendeletet csak
törvény kifejezett felhatalmazása alapján halaszthatatlan esetben alkothat.
(2) Ha a miniszterelnök megbízatása halála, választójogának
elvesztése, illetőleg összeférhetetlenségének megállapítása miatt
szűnik meg, az új miniszterelnök megválasztásáig a miniszterelnök hatáskörét
- az (1) bekezdésben írt korlátozásokkal - a miniszterelnök-helyettes
gyakorolja; több miniszterelnök-helyettes esetén pedig az első helyen
kijelölt miniszterelnök-helyettes.
40. § (1) A Kormány meghatározott
feladatkörök ellátására kormánybizottságokat alakíthat.
(2) A Kormány jogosult az államigazgatás bármely ágát közvetlenül
felügyelete alá vonni, és erre külön szerveket létesíteni.
(3) A minisztériumok és a Kormány alá rendelt szervek
alkalmazottainak jogállását, díjazását, továbbá felelősségre vonásuk
módját külön törvény szabályozza.
VIII. fejezet
A Magyar Honvédség és egyes rendvédelmi szervek
40/A. § (1) A Magyar Honvédség
alapvető kötelessége a haza katonai védelme és a nemzetközi
szerződésből eredő kollektív védelmi feladatok ellátása.
(2) A Rendőrség alapvető feladata a közbiztonság, a
közrend és az államhatár rendjének védelme.
(3)
(4) A Magyar Honvédség feladatairól és a rá vonatkozó részletes
szabályokról szóló, továbbá a Rendőrségről, a titkosszolgálati
eszközök és módszerek alkalmazásáról, valamint a nemzetbiztonsági
tevékenységgel összefüggő részletes szabályokról szóló törvények
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
40/B. § (1)
(2) A Magyar Honvédséget az alkotmányos rend megdöntésére, vagy a
hatalom kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények, továbbá az
élet- és vagyonbiztonságot tömeges méretekben veszélyeztető, fegyveresen
vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos erőszakos cselekmények esetén, az
Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően kihirdetett szükségállapot idején
lehet felhasználni, akkor, ha a rendőrség alkalmazása nem elegendő.
(3) A Magyar Honvédség irányítására - ha nemzetközi szerződés
másként nem rendelkezik - az Alkotmányban meghatározott keretek között kizárólag
az Országgyűlés, a köztársasági elnök, a Honvédelmi Tanács, a Kormány és
az illetékes miniszter jogosult.
(4) A Magyar Honvédség, a Rendőrség és a nemzetbiztonsági
szolgálatok hivatásos állományú tagjai nem lehetnek tagjai pártnak, politikai
tevékenységet nem folytathatnak, továbbá szolgálati jogviszonyuk fennállása
alatt és annak megszűnését vagy megszüntetését követő három évig nem
indulhatnak jelöltként az országgyűlési képviselők választásán, az
európai parlamenti választáson, a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek, valamint a kisebbségi önkormányzati képviselők
választásán.
(5) A Magyar Honvédség nem hivatásos katonai állományú tagjának
pártban való tevékenységére a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott törvény korlátokat állapíthat meg.
40/C. § (1) A Kormány engedélyezi a
Magyar Honvédség, illetve külföldi fegyveres erők 19. § (3) bekezdés j)
pontja szerinti, az Európai Unió vagy az Észak-atlanti Szerződés
Szervezete döntésén alapuló alkalmazását, valamint más csapatmozgásait.
(2) A Kormány az (1) bekezdés alapján, valamint a Magyar Honvédség
békefenntartásban való részvételének vagy a külföldi hadműveleti területen
végzett humanitárius tevékenységének engedélyezése tárgyában hozott
döntéséről haladéktalanul beszámol az Országgyűlésnek a köztársasági
elnök egyidejű tájékoztatása mellett.
VIII/A. fejezet
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
40/D. § (1) A Pénzügyi Szervezetek
Állami Felügyelete a Magyar Köztársaság pénzügyi közvetítő rendszert
felügyelő, ellenőrző és szabályozó szerve. A Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyelete törvényben meghatározott módon felelős a
pénzügyi közvetítő rendszer zavartalan működéséért.
(2) A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnökét a
köztársasági elnök nevezi ki hat évre, alelnökeit a miniszterelnök nevezi ki
hat évre.
(3) A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnöke a
Felügyelet tevékenységéről évente beszámol az Országgyűlésnek.
(4) A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elnöke törvényben
meghatározott feladatkörében, törvényben kapott felhatalmazás alapján
rendeletet bocsát ki, amely törvénnyel, kormányrendelettel és a Magyar Nemzeti
Bank elnökének rendeletével nem lehet ellentétes. A Pénzügyi Szervezetek Állami
Felügyeletének elnökét rendelet kiadásában az általa rendeletben kijelölt
alelnök helyettesítheti.
VIII/B. fejezet
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
40/E. § (1) A Nemzeti Média- és
Hírközlési Hatóság a Magyar Köztársaság elektronikus hírközlési piac
felügyelő és ellenőrző szerve. A Nemzeti Média- és Hírközlési
Hatóság felelős az elektronikus hírközlési piac zavartalan
működéséért.
(2) A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökét a
miniszterelnök nevezi ki 9 évre.
(3) A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tevékenységéről
évente beszámol az Országgyűlésnek.
(4) A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke törvényben
meghatározott feladatkörében, törvényben kapott felhatalmazás alapján
rendeletet bocsát ki, amely más jogszabállyal nem lehet ellentétes.
IX. fejezet
A helyi önkormányzatok
41. § (1) A Magyar Köztársaság
területe fővárosra, megyékre, városokra és községekre tagozódik.
(2) A főváros kerületekre tagozódik. A városokban kerületek
alakíthatók.
42. § A község, a város, a
főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak közösségét
megilleti a helyi önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése, a helyi
közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása.
43. § (1) A helyi önkormányzatok alapjogai
(44/A. §) egyenlőek. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek
lehetnek.
(2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény
határozza meg. Az önkormányzat hatáskörének jogszerű gyakorlása bírósági
védelemben részesül, jogai védelmében az önkormányzat az Alkotmánybírósághoz
fordulhat.
44. § (1) A választópolgárok a helyi
önkormányzást az általuk választott képviselőtestület útján,
illetőleg helyi népszavazással gyakorolják.
(2) A képviselő-testület tagjainak és a polgármesternek a választását
- az időközi választás kivételével - az előző általános
választást követő negyedik év október hónapjában kell megtartani.
(3) A képviselő-testület megbízatása az önkormányzati
általános választás napjáig tart. A jelöltek hiányában elmaradt választás
esetén a képviselő-testület megbízatása meghosszabbodik az időközi
választás napjáig. A polgármester megbízatása az új polgármester
megválasztásáig tart.
(4) A képviselő-testület a megbízatásának lejárta előtt
- a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feltételek szerint -
kimondhatja a feloszlását. A feloszlás és a feloszlatás [19. § (3) bek. l) pont] a polgármester megbízatását
is megszünteti.
44/A. § (1) A helyi
képviselőtestület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan
szabályoz és igazgat, döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
b) gyakorolja az önkormányzati
tulajdon tekintetében a tulajdonost megillető jogokat, az önkormányzat
bevételeivel önállóan gazdálkodik, saját felelősségére vállalkozhat,
c) az önkormányzat törvényben
meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult,
továbbá e feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül,
d) törvény keretei között
megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét,
e) törvény keretei között önállóan
alakítja ki a szervezetét és működési rendjét,
f) önkormányzati jelképeket
alkothat, helyi kitüntetéseket és elismerő címeket alapíthat,
g) a helyi közösséget érintő
közügyekben kezdeményezéssel fordulhat a döntésre jogosult szervhez,
h) szabadon társulhat más helyi
képviselőtestülettel, érdekeinek képviseletére önkormányzati
érdekszövetséget hozhat létre, feladatkörében együttműködhet más országok
helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek.
(2) A helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeletet
alkothat, amely nem lehet ellentétes más jogszabállyal.
44/B. § (1) A helyi
képviselőtestület elnöke a polgármester. A képviselőtestület a
polgármester helyettesítésére alpolgármestert választhat. Alpolgármesternek
olyan személy is megválasztható, aki nem tagja a képviselőtestületnek, de
a polgármestert a képviselőtestület elnökeként csak olyan alpolgármester
helyettesítheti, aki a képviselőtestület tagja.
(2) A képviselőtestület bizottságot választ, és hivatalt hoz
létre.
(3) A polgármester az önkormányzati feladatain kívül törvény vagy
törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet alapján kivételesen
államigazgatási feladatokat és hatásköröket is elláthat.
(4) Törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági
hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek, és kivételesen a
képviselőtestület hivatala ügyintézőjének is.
44/C. § A helyi önkormányzatokról szóló
törvény elfogadásához a jelen lévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal elfogadott
törvényben korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai.
X. fejezet
A bírói szervezet
45. § (1) A Magyar Köztársaságban az
igazságszolgáltatást a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága, az
ítélőtáblák, a Fővárosi Bíróság és a megyei bíróságok, valamint a
helyi és a munkaügyi bíróságok gyakorolják.
(2) A törvény az ügyek meghatározott csoportjaira külön bíróságok
létesítését is elrendelheti.
46. § (1) A bíróság - ha a törvény
másképpen nem rendelkezik - tanácsban ítélkezik.
(2) A törvény által meghatározott ügyekben és módon nem hivatásos
bírák is részt vesznek az ítélkezésben.
(3) Egyesbíróként és a tanács elnökeként csak hivatásos bíró
járhat el. Helyi bíróság hatáskörébe tartozó, törvény által meghatározott
ügyben, egyesbíró hatáskörében bírósági titkár is eljárhat, aki e tevékenysége
során független, csak a törvénynek van alárendelve.
47. § (1) A Legfelsőbb Bíróság a
Magyar Köztársaság legfőbb bírósági szerve.
(2) A Legfelsőbb Bíróság biztosítja a bíróságok
jogalkalmazásának egységét, jogegységi határozatai a bíróságokra
kötelezőek.
48. § (1) A Legfelsőbb Bíróság
elnökét a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés választja,
elnökhelyetteseit a Legfelsőbb Bíróság elnökének javaslatára a
köztársasági elnök nevezi ki. A Legfelsőbb Bíróság elnökének
megválasztásához az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(2) A hivatásos bírákat törvényben meghatározott módon a
köztársasági elnök nevezi ki.
(3) A bírákat tisztségükből csak törvényben meghatározott
okból és eljárás keretében lehet elmozdítani.
49. §
50. § (1) A Magyar Köztársaság
bíróságai védik és biztosítják az alkotmányos rendet, a természetes személyek,
a jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogait és törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények elkövetőit.
(2) A bíróság ellenőrzi a közgazgatási határozatok
törvényességét.
(3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak alárendelve. A
bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai tevékenységet nem folytathatnak.
(4) A bíróságok igazgatását az Országos Igazságszolgáltatási
Tanács végzi, az igazgatásban bírói önkormányzati szervek is
közreműködnek.
(5) A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, továbbá a
bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához a jelen lévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
XI. fejezet
Az ügyészség
51. § (1) A Magyar Köztársaság
legfőbb ügyésze és az ügyészség gondoskodik a természetes személyek, a
jogi személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogainak a védelméről, valamint az alkotmányos rendet, az ország
biztonságát és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető minden
cselekmény következetes üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol a
nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági eljárásban, továbbá
felügyeletet gyakorol a büntetés-végrehajtás törvényessége felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy
mindenki megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén - törvényben
meghatározott esetekben és módon - fellép a törvényesség védelmében.
52. § (1) A Magyar Köztársaság
legfőbb ügyészét a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés
választja, a legfőbb ügyész helyetteseit a legfőbb ügyész javaslatára
a köztársasági elnök nevezi ki. A legfőbb ügyész megválasztásához az
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
(2) A legfőbb ügyész az Országgyűlésnek felelős, és
működéséről köteles beszámolni.
53. § (1) Az ügyészeket a Magyar
Köztársaság legfőbb ügyésze nevezi ki.
(2) Az ügyészek nem lehetnek tagjai pártnak és politikai
tevékenységet nem folytathatnak.
(3) Az ügyészi szervezetet a legfőbb ügyész vezeti és
irányítja.
(4) Az ügyészségről, valamint az ügyészek szolgálati
viszonyáról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
XII. fejezet
Alapvető jogok és kötelességek
54. § (1) A Magyar Köztársaságban
minden embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó
elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos emberen a
hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni.
55. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet
szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott okokból és a törvényben
meghatározott eljárás alapján megfosztani.
(2) A bűncselekmény elkövetésével gyanúsított és
őrizetbe vett személyt a lehető legrövidebb időn belül vagy
szabadon kell bocsátani, vagy bíró elé kell állítani. A bíró köteles az elé
állított személyt meghallgatni és írásbeli indokolással ellátott határozatban
szabadlábra helyezéséről vagy letartóztatásáról haladéktalanul dönteni.
(3) Az, aki törvénytelen letartóztatás vagy fogvatartás áldozata
volt, kártérítésre jogosult.
56. § A Magyar Köztársaságban minden
ember jogképes.
57. § (1) A Magyar Köztársaságban a
bíróság előtt mindenki egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy
az ellene emelt bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános
tárgyaláson bírálja el.
(2) A Magyar Köztársaságban senki sem tekinthető
bűnösnek mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság
jogerős határozata nem állapította meg.
(3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás minden
szakaszában megilleti a védelem joga. A védő nem vonható felelősségre
a védelem ellátása során kifejtett véleménye miatt.
(4) Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel
sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején a magyar jog vagy - a
határozatok kölcsönös elismerése elvének érvényesülése céljából az Európai Unió
jogi aktusai által meghatározott körben, az alapvető jogok lényeges
tartalmát nem korlátozva - a szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén
alapuló térség létrehozásában közreműködő más állam joga szerint nem
volt bűncselekmény.
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak szerint
mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági, közigazgatási és más hatósági
döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot - a
jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
- a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.
58. § (1) Mindenkit, aki törvényesen
tartózkodik Magyarország területén - törvényben meghatározott esetek
kivételével - megillet a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad
megválasztásának joga, beleértve a lakóhely vagy az ország elhagyásához való
jogot is.
(2) A Magyarország területén törvényesen tartózkodó külföldit csak
a törvénynek megfelelően hozott határozat alapján lehet kiutasítani.
(3) Az utazási és letelepedési szabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
59. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkit megillet a jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.
(2) A személyes adatok védelméről szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
60. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti
meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a
szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos
cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár
másokkal együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa vagy
kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva
működik.
(4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
61. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás és a szólás szabadságához, továbbá a
közérdekű adatok megismeréséhez, valamint terjesztéséhez.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát és
sokszínűségét.
(3) A demokratikus közvélemény kialakítása érdekében mindenkinek
joga van a megfelelő tájékoztatáshoz a közügyek tekintetében.
(4) A Magyar Köztársaságban közszolgálati médiaszolgáltatás
működik közre a nemzeti önazonosság és az európai identitás, a magyar,
valamint a kisebbségi nyelvek és kultúra ápolásában, gazdagításában, a nemzeti
összetartozás megerősítésében, illetőleg a nemzeti, etnikai, családi,
vallási közösségek igényeinek kielégítésében. A közszolgálati
médiaszolgáltatást az Országgyűlés által választott tagokkal
működő autonóm közigazgatási hatóság és független tulajdonosi
testület felügyeli, céljainak megvalósulása felett pedig az állampolgárok
egyes, törvényben meghatározott közösségei őrködnek.
(5) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény,
valamint a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól
rendelkező törvény, továbbá a médiaszolgáltatások felügyeletéről
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
62. § (1) A Magyar Köztársaság
elismeri a békés gyülekezés jogát és biztosítja annak szabad gyakorlását.
(2) A gyülekezési jogról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
63. § (1) A Magyar Köztársaságban az
egyesülési jog alapján mindenkinek joga van a törvény által nem tiltott célra
szervezeteket létrehozni, illetőleg azokhoz csatlakozni.
(2) Politikai célt szolgáló fegyveres szervezet az egyesülési jog
alapján nem hozható létre.
(3) Az egyesülési jogról szóló, valamint a pártok gazdálkodásáról
és működéséről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
64. § A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban
kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé.
65. § (1) A Magyar Köztársaság
törvényben meghatározott feltételek szerint - ha sem származási országuk, sem
más ország a védelmet nem biztosítja - menedékjogot nyújt azoknak a nem magyar
állampolgároknak, akiket hazájukban, illetve a szokásos tartózkodási helyük
szerinti országban faji, nemzeti hovatartozásuk, meghatározott társadalmi
csoporthoz tartozásuk, vallási, illetőleg politikai
meggyőződésük miatt üldöznek vagy üldöztetéstől való félelmük
megalapozott.
(2) A menedékjogról szóló törvény elfogadásához a jelen lévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
66. § (1) A Magyar Köztársaság
biztosítja a férfiak és a nők egyenjogúságát minden polgári és politikai,
valamint gazdasági, szociális és kulturális jog tekintetében.
(2) A Magyar Köztársaságban az anyáknak a gyermek születése
előtt és után külön rendelkezések szerint támogatást és védelmet kell
nyújtani.
(3) A munka végzése során a nők és a fiatalok védelmét külön
szabályok is biztosítják.
67. § (1) A Magyar Köztársaságban
minden gyermeknek joga van a családja, az állam és a társadalom részéről
arra a védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi és
erkölcsi fejlődéséhez szükséges.
(2) A szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó
nevelést megválasszák.
(3) A családok és az ifjúság helyzetével és védelmével kapcsolatos
állami feladatokat külön rendelkezések tartalmazzák.
68. § (1) A Magyar Köztársaságban
élő nemzeti és etnikai kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó
tényezők.
(2) A Magyar Köztársaság védelemben részesíti a nemzeti és etnikai
kisebbségeket. Biztosítja kollektív részvételüket a közéletben, saját
kultúrájuk ápolását, anyanyelvük használatát, az anyanyelvű oktatást, a
saját nyelven való névhasználat jogát.
(3) A Magyar Köztársaság törvényei az ország területén élő
nemzeti és etnikai kisebbségek képviseletét biztosítják.
(4) A nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos
önkormányzatokat hozhatnak létre.
(5) A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
69. § (1) A Magyar Köztársaságban
senkit nem lehet magyar állampolgárságától önkényesen megfosztani, vagy magyar
állampolgárt a Magyar Köztársaság területéről kiutasítani.
(2) Magyar állampolgár külföldről bármikor hazatérhet.
(3) Minden magyar állampolgár jogosult arra, hogy törvényes
külföldi tartózkodásának ideje alatt a Magyar Köztársaság védelmét élvezze.
(4) Az állampolgárságról szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
70. § (1) A Magyar Köztársaság
területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt
megillet az a jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán
választó és választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen.
(2) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió más tagállamának a
Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát
megilleti az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásán választható és - amennyiben a választás, illetve a
népszavazás napján a Magyar Köztársaság területén tartózkodik - választó
legyen, valamint helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen.
Polgármesterré és fővárosi főpolgármesterré magyar állampolgár
választható.
(3) A Magyar Köztársaságban minden menekültként, bevándoroltként
vagy letelepedettként elismert nagykorú személyt megillet az a jog, hogy a
helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán -
amennyiben a választás, illetve a népszavazás napján a Magyar Köztársaság
területén tartózkodik - választó legyen, valamint a helyi népszavazásban és
népi kezdeményezésben részt vegyen.
(4) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió más tagállamának a
Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát
megillet az a jog, hogy az európai parlamenti választáson választható és
választó legyen.
(5) Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet alapján a
cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság, illetőleg a
közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll, szabadságvesztés büntetését
vagy büntetőeljárásban elrendelt intézeti kényszergyógykezelését tölti. Az
Európai Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező nagykorú állampolgára akkor sem választható, ha az
állampolgársága szerinti állam jogszabálya, bírósági vagy más hatósági döntése
alapján hazájában kizárták e jog gyakorlásából.
(6) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy
rátermettségének, képzettségének és szakmai tudásának megfelelően
közhivatalt viseljen.
70/A. § (1) A Magyar Köztársaság
biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem,
nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás,
vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.
70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban
mindenkinek joga van a munkához, a munka és a foglalkozás szabad
megválasztásához.
(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen
megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.
(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel
végzett munkája mennyiségének és minőségének.
(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a
rendszeres fizetett szabadsághoz.
70/C. § (1) Mindenkinek joga van ahhoz,
hogy gazdasági és társadalmi érdekeinek védelme céljából másokkal együtt
szervezetet alakítson vagy ahhoz csatlakozzon.
(2) A sztrájkjogot az ezt szabályozó törvények keretei között
lehet gyakorolni.
(3) A sztrájkjogról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
70/D. § (1) A Magyar Köztársaság
területén élőknek joguk van a lehető legmagasabbszintű testi és
lelki egészséghez.
(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az
egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével, a rendszeres
testedzés biztosításával, valamint az épített és a természetes környezet
védelmével valósítja meg.
70/E. § (1) A Magyar Köztársaság
állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség,
rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja
meg.
70/F. § (1) A Magyar Köztársaság
biztosítja az állampolgárok számára a művelődéshez való jogot.
(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés
kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és kötelező
általános iskolával, képességei alapján mindenki számára hozzáférhető
közép- és felsőfokú oktatással, továbbá az oktatásban részesülők anyagi
támogatásával valósítja meg.
70/G. § (1) A Magyar Köztársaság
tiszteletben tartja és támogatja a tudományos és művészeti élet
szabadságát, a tanszabadságot és a tanítás szabadságát.
(2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni, kutatások tudományos
értékét megállapítani kizárólag a tudomány művelői jogosultak.
70/H. § (1) A haza védelme a Magyar
Köztársaság minden állampolgárának kötelessége.
(2) Rendkívüli állapot idején vagy ha arról megelőző
védelmi helyzetben az Országgyűlés a jelenlévő képviselők
kétharmadának szavazatával határoz, a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező, nagykorú magyar állampolgár férfiakat - törvényben meghatározottak
szerint - hadkötelezettség terheli. Akinek lelkiismereti meggyőződése
a katonai szolgálat teljesítésével összeegyeztethetetlen, polgári szolgálatot
teljesít.
(3) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező,
nagykorú magyar állampolgárok számára törvény polgári védelmi kötelezettséget
és rendkívüli állapot idejére honvédelmi munkakötelezettséget írhat elő.
(4) A természetes személyek, a jogi személyek és a jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezetek gazdasági és anyagi szolgáltatás
teljesítésére kötelezhetőek.
(5) A honvédelmi kötelezettségről szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
70/I. § (1) Minden természetes személy,
jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles
jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.
(2) A közterhek viselésére szolgáló forrásokból, valamint az
állami vagyonnal gazdálkodó, illetve az állam többségi tulajdonában vagy
irányítása alatt álló szervezetek részéről juttatott jövedelemre, az adott
adóévet megelőző ötödik adóévtől kezdődően, törvény a
jövedelem mértékét el nem érő kötelezettséget állapíthat meg.
70/J. § A Magyar Köztársaságban a
szülők, gondviselők kötelesek kiskorú gyermekük taníttatásáról
gondoskodni.
70/K. § Az alapvető jogok
megsértése miatt keletkezett igények, továbbá a kötelességek teljesítésével
kapcsolatban hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők.
XIII. fejezet
A választások alapelvei
71. § (1) Az országgyűlési
képviselőket, az Európai Parlament képviselőit, a helyi önkormányzati
képviselőket, valamint a polgármestert és a fővárosi
főpolgármestert a választópolgárok általános és egyenlő választójog
alapján, közvetlen és titkos szavazással választják.
(2) A megyei közgyűlés elnökét a megyei közgyűlés tagjai
titkos szavazással választják. A megyei közgyűlés elnökévé magyar
állampolgár választható.
(3) Az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament
képviselői, továbbá a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásáról külön törvények rendelkeznek, amelyek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges.
(4) A kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról külön
törvény rendelkezik, amelynek elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
72-73. §
XIV. fejezet
A Magyar Köztársaság fővárosa és nemzeti jelképei
74. § A Magyar Köztársaság
fővárosa Budapest.
75. § A Magyar Köztársaság himnusza
Kölcsey Ferenc Himnusz című költeménye Erkel Ferenc zenéjével.
76. § (1) A Magyar Köztársaság
zászlaja három, egyenlő szélességű piros, fehér és zöld színű
vízszintes sávból áll.
(2) A Magyar Köztársaság címere hegyes talpú, hasított pajzs.
Első mezeje vörössel és ezüsttel hétszer vágott. Második, vörös mezejében
zöld hármas halomnak arany koronás kiemelkedő középső részén ezüst
kettős kereszt. A pajzson a magyar Szentkorona nyugszik.
(3) A Magyar Köztársaság címeréről, zászlajáról és azok
használatáról szóló törvény elfogadásához az országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
XV. fejezet
Záró rendelkezések
77. § (1) Az Alkotmány a Magyar
Köztársaság alaptörvénye.
(2) Az Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok mindenkire
egyaránt kötelezőek.
(3)
78. § (1) A Magyar Köztársaság Alkotmánya
kihirdetése napján lép hatályba; végrehajtásáról a Kormány gondoskodik.
(2) A Kormány köteles az Alkotmány végrehajtásához szükséges
törvényjavaslatokat az Országgyűlés elé terjeszteni.
79. §
forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=94900020.TV